F. MENDELSSOHN · Concert per a violí i orquestra en Re Major [1 Allegro]

Orquestra Barroca Catalana
Hiro Kurosaki, violí i direcció
Live · Teatre L’Atlàntida de Vic, 22 de març del 2011

Passió segons Sant Mateu. J. S. Bach. Orquestra Barroca Catalana amb Lieder Càmera. Karl Friedrich Beringer, direcció. Girona, 2015

Passió segons Sant Mateu. J. S. Bach. Orquestra Barroca Catalana amb Lieder Càmera. Karl Friedrich Beringer, direcció. Girona, 2015

Barcelona · Sant Felip Neri · II Temporada de Música Antiga

Virtuosisme i Sentiments

Barcelona · Sant Felip Neri · II Temporada de Música Antiga

Manuel Pla i l’Europa del seu temps

OrquestraBarroca Catalana

MarinaComas, flauta
DanielRamírez, oboè
PauBordas, baix
G.Ph.Telemann(1681– 1767)
OuvertureTWV 55 e 10 en Mi menor
Ouverture

ManuelPla (c.1725 – 1766)
SalveRegina en Sol menor
pera baix,corda i continu
SalveRegina (Largo)
Adte clamamus (Allegro moderato)
Adte suspiramus (Largo)
Ejaergo, advocata nostra (Moderato)
EtJesum benedictum (Andantino)
Oclemens (Largo)

ManuelPla
Concert per a flauta en Si bemollmajor
Allegro moderato
Adagio
Allegretto

J.S.Bach(1685- 1750)
Ichhabe genug (1727)
In Festo Purificationis Mariæ
BWV 82
Cantata per a baix, oboè i orquestra
Ària, Recitat, Ària, Recitat, Ària

Barcelona · Caixa Forum

Cants d’amor i esperança

Saragossa · Caixa Forum

Cants d’amor i esperança

Barcelona · Palau de la Música

J.S. Bach · Cantates

Cantata BWV 98 (1726)
Was Gott tut, das ist wohlgetan
Cantata BWV 163 
Nur jedem das Seine
Cantata BWV 139 (1724) 
Wohl dem, der sich auf seinen Gott
 Barcelona · Santa Maria del Mar 

El Messies, G.F. Handel

Soledad Cardoso, soprano
Jordi Domènech, contratenor
Roger Padullés, tenor
Pau Bordas, baix
Xavier Puig, direcció
 Barcelona · Santa Maria del Mar 

El Messies, G.F. Handel

Soledad Cardoso, soprano
Jordi Domènech, contratenor
Roger Padullés, tenor
Pau Bordas, baix
Xavier Puig, direcció
 Barcelona · Santa Maria del Mar 

El Messies, G.F. Handel

Soledad Cardoso, soprano
Jordi Domènech, contratenor
Roger Padullés, tenor
Pau Bordas, baix
Xavier Puig, direcció
Barcelona · Auditori

Vivaldi a la Pietà

Antonio Vivaldi (1678 – 1741)
Tre Salmi  
In exitu Israel, RV 604
Laudate Dominum, RV 606
Laetatus sum, RV 607
Sonata al Santo Sepolcro, RV 130
Kyrie en sol menor  
Credo en mi menor, RV 591
Gloria en Re major. RV 589
Vivaldi a La Pietà
A principis del segle XVIII, quan Vivaldi començava la seva carrera musical, Venècia havia perdut el seu gran potencial econòmic, però encara era un centre d’atracció per als visitants que feien el “grand tour” d’Europa, gràcies a la seva especial ubicació, arquitectura, però, sobre tot, per la seva cultura i, en especial, la pintura i la música.
Dintre de l’àmbit musical,un dels atractius més especials que es trobàven a Venècia en aquest temps, era la música que s’oferia als “ospedali”, institucions a mig camí entre els orfelinats i els conservatoris,  subvencionats pel diner de la República, i on les interpretacions corrien a càrrec de les seves alumnes, i per tant, els conjunts estàven formats exclussivament per dones (les “figlie di choro”) tant en l’apartat vocal  com  en l’apartat instrumental. Un dels quatre “ospedali” venecians, potser el més conegut, era l’anomenat “della Pietà”, on, entre els anys 1703 i 1740 , va estar vinculat el compositor Antonio Lucio Vivaldi, com a professor de violí i com a “maestro di choro”.
Normes estrictes prohibien l’accés de personal masculí en aquests centres, per raons d’ordre moral, sent-ne la única excepció la persona del “maestro di choro”. La paraula “choro” en aquesta època abastava tot el conjunt , tant de les veus que cantàven com dels instruments que les acompanyàven. Un testimoni rus d’aquest temps, Petr  Andreevich Tolstago, escriu en 1698, que ” no es podia trobar un cant tant dolç i harmonios en tot el món, i que per aquest motiu, gent de tot arreu venien a Venècia amb el desig de refrescar-se amb els seus cants angelicals…..”.
Sorprèn, per tant, constatar que, mentre que a tota l’Església la musica litúrgica era produïda per conjunts integrats en la seva totalitat per elements masculins (nens, castrats, falsetistes, etc….), en aquests indrets venecians les músiques sonéssin en varsió  exclussivament femenina. Consta, en un document de 1707,el detall de la disposició del conjunt del,”choro” de La Pietà, especificant que les 29  noies estaven repartides així: 5 soprani, 4 contralti, 3 tenori i 1 basso, mentre que les 16  instrumentistes  eren: 5 violini, 4 altos, 2 violette, 1 contrabasso, 1 tiorba i 3 organistes. 
La presència exlclussiva de veus femenines en el cor obligava, segurament, a que les veus de tenor i de baix fóssin  cantades a una octava més alta que la que estava escrita, comportant aquest canvi unes petites variacions, certament curioses, en els contorns melòdics de les obres, però la presència dels instruments greus en l’orquestra garantíen la “correcció harmònica” del conjunt. Res d’estrany hi devíen trobar els assistents a les cerimònies quan els nombrosos cronistes, molts d’ells músics,  estan d’acord en exaltar-ne l’extrema bellesa, i ningú no dona notícia de cap infracció musical.
Es amb aquest propòsit, doncs, de retrobar aquest so lluminós i especial, que proporciona la polifonia a veus femenines, que presentem aquest programa, comptant amb la presencia del Cor de Cambra Femení Scherzo,  i l’Orquestra Barroca Catalana, amb instruments històrics, com un intent d’acostar-nos a una sonoritat més propera a l’original.
Vilafranca del Penedès

J.S. Bach · Passió segons Sant Joan

Johann Sebastian Bach

Passió segons Sant Joan

Polifònica de Vilafranca
Orquestra Barroca Catalana

Marta Matheu, soprano
Lidia Vinyes Curtis, contralto
Lluís Vilamajó, evangelista
David Hernández, tenor
Pau Bordas, Jesús
David Hernández, direcció